tisdag 14 juni 2011

Är det banalt att vara begriplig?

Lyssnade igår på några av flödesprojekten på Karolinska Universitetssjukhuset. En av förmånerna med att sitta i styrelsen för detta fina sjukhus.

Genomgående bad alla om ursäkt för att åtgärderna - som bevisligen skapar mer arbetsro och tillfredställelse för personal och patienter - kan synas banala. Det är ju inga konstigheter vi pratar om: tala med varandra oftare och mer strukturerat, fundera över vad som blev bra eller mindre bra och försöka göra något av lärdomarna och vara uppmärksamma på andra.

Men det är svårt att genomföra, tar tid och kräver uthållighet.

Det sista gäller i och för sig diskussioner av hur vi ska mäta kostnadsytterfall i DRG-systemet, när kurvan för ersättning ska knixas sår att vi inte gör för lite eller för mycket och andra modelldiskussioner vi ofta för, men då är det ingen som ler i mjugg och ursäktar sig för att det är banalt.

Borde det inte vara tvärtom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar