onsdag 6 april 2011

Att patienter är olika - är det ojämlikt?

Ojämlik vård är ett ständigt aktuellt och viktigt ämne. Olika undersökningar presenterar hela tiden nya belägg för att vården ser olika ut för olika patienter - med olika resultat. Orsaksjakten är därmed i full gång. Socioekonomi - nästan alltid. Geografi - javisst. Olika krav på evidens i olika landsting - ofta, mer svårdebatterat. Skillnader i ersättningssystem - ja, men ganska likt evidens, faktiskt ofta besläktat. Listan kan göras längre. Ändå kommer sällan vårt sätt att organisera vård upp som en stor förklaring. Låt mig förklara vad jag menar.

Eftersom jag definitivt inte är något fan av skillnader i vårdresultat, brukar jag ofta fundera på orsakerna till att olika patienters resa kan se så annorlunda ut genom vårdens system. Så drog jag mig till minnes en diskussion i Almedalen jag hade förmånen få ha med Dorotea Bromberg. Ständigt dynamisk undrade hon om jag visste någon som kunde skriva en bok efter den amerikanska förlagan The Smart Patient. Javisst sa jag, om jag får skriva om det smarta systemet som behandlar varje patient som vore hon smart, medicinskt kompetent och rikt utrustad med kontakter. För om systemet vore designat mer åt det hållet skulle våra ojämlika förutsättningar som patienter något kunna suddas ut. Då måste vi tänka i patient och inte i produktionsresurser. I resultat, inte förbrukning.

Det perfekta systemet finns inte. Men i dagens system har vårt fokus kantrat till att hålla budgeten och mota kostnadsökningar i grind. Priset för dena kantring är ganska högt. Och resultaten för olika patienter ganska ojämlikt. Men alla kan inte bli bäst på att ta sig genom vården. Vi måste därför ställa om vårt fokus så vi kan kommunicera kreativt över gränser och ständigt utvecklas och ta till oss nya, bättre metoder.

Vi måste hitta ett nytt sätt att organisera oss på. Och om bokfrågan återkommer - ja, snart är det dags för bestsellern The Smart Health System!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar